Planningen en docentenhandleiding

We hebben voor ieder leerjaar een planner gemaakt, zodat u een voorbeeld hebt. Het kan u helpen inschatten hoe ver u op welk moment in het jaar ongeveer kunt zijn.

Havo

  • NIEUW: de eindtermen
  • Voorbeeld planner havo. Een tabblad met planning voor havo 4 en 5 en een tabblad met een planner voor de Vavo, waar havo 4+5 in één  jaar behandeld moeten worden.
  • Vinden uw havo-leerlingen de historische lijn van hoofdstuk 5 t/m 10 een te ver-van-hun-bed-show? Dan kunt u een alternatieve context gebruiken om de kernconcepten van die hoofdstukken aan te leren. Dit is een document dat in de komende tijd wordt bijgewerkt. Feedback van harte welkom.

Vwo

 

PTA

Door veelvuldig contact met scholen hebben we voor u enkele voorbeeld PTA’s voor MW op een rijtje gezet. Lennart Schra heeft al tientallen adviezen gegeven aan diverse scholen die met Seneca werken. Het blijft moeilijk om – ook als ervaren docent – te starten met een nieuw programma en dan een goede inschatting te geven van een PTA. Bekijk onze voorbeeld PTA’s en neem eventueel contact op met Seneca.

Ook zijn er roadmaps: een presentatie van lesplannen in leerlingtaal, ontwikkeld door Ron Dekker. Gerlinde Visscher en Lennart Schra verfraaiden ze in Seneca stijl voor algemener gebruik.
Roadmap maatschappijwetenschappen havo
– Roadmap maatschappijwetenschappen vwo
– Voorbeeld roadmap van Ron Dekker bij §1.3

 

Video’s docentenhandleiding

Om u een handvat te geven bij de lesstof, zijn er per hoofdstuk filmpjes gemaakt als docentenhandleiding. De auteurs vertellen hoe het hoofdstuk in elkaar zit en wat er voor u als docent belangrijk is om te weten. Hieronder vindt u de docenthandleiding in een afspeellijst. Ieder hoofdstuk wordt behandeld in een aparte video en de lijst begint met een video over de opbouw van Seneca Maatschappijwetenschappen.

Overstappers en promotie / voorlichting van het vak

Het kan gebeuren dat leerlingen van vwo 4 naar havo 5 gaan, of dat ze pas later instromen bij het vak maatschappijwetenschappen. Over deze ‘overstapsituaties’ hebben we nagedacht en samen met de tips die we kregen van collega’s schreven we dit advies. Wilt u het vak maatschappijwetenschappen promoten onder leerlingen die moeten kiezen? We maakten twee filmpjes die u kunt laten zien bij de voorlichting van het vak. In het ene filmpje vertellen leerlingen over wat het vak is en in de ander vertellen oud-leerlingen wat ze aan maatschappijwetenschappen hebben in hun vervolgopleiding.

 

terug naar overzichtspaginaDocenten