5redacties

Ieder nieuwsitem krijgt een titel, en een aantrekkelijke titel zorgt ervoor dat meer mensen erop klikken dan een saaie titel. Daarom willen redacties graag de meest opvallende resultaten uitlichten. Die zullen de aandacht trekken. Op de vorige pagina bij §5.5 kon je lezen over het onderzoek  naar de repliceerbaarheid van onderzoeken uit 2008, waaruit bleek dat er in de psychologie relatief veel fouten worden gemaakt.

1 op de 8 studies bevat ernstige fouten die ook gevolgen hebben voor de getrokken conclusies. Natuurlijk zijn er ook studies die geen fouten hebben gemaakt, 7 op de 8 studies bevat niet zulke ernstige fouten. Maar wanneer je het nieuwsartikel de naam geeft ‘7 op de 8 psychologische studies maakt geen ernstige fouten’, wordt dit artikel veel minder gelezen dan wanneer je het negatief formuleert. Wat voorbeelden van titels die verschillende redacties gaven aan hetzelfde nieuwsitem:

– ‘Psychologische studies vallen door de mand
– ‘Grove onzekerheden in deel psychologische studies
–  ‘Helft psychologische studies bevat statistische fouten
– ‘Merendeel psychologische studies lijkt gebaseerd op drijfzand
– ‘Is de helft van het psychologie onderzoek goed voor de vuilnisbak?
– ‘Psychologie tobt met statistiek

terug naar hoofdstuk 5Vwo